Čo spadne pod stôl, nás už nezaujíma

Pri vášnivej debate alebo trochu nešikovnosti sa stáva, že nám pri stolovaní spadne na zem časť príboru, obrúsok z kolien, ba dokonca aj kúsok jedla. Tvárme sa, že sa nič nestalo.Inak to môže vyzerať ako v groteske, ktorú pripomína aj istý príbeh zo života. V príjemnej atmosfére pracovného obeda sa jeden z hostí intenzívne venoval svojej šarmantnej susedke. Očividne sa mu páčila a túžil, aby natrvalo zostal v jej priazni. A to až tak usilovne, že keď jej v istej chvíli spadla vidlička pod stôl, bez zaváhania sa ňou (za vidličkou) vrhol. Najskôr skončil tvárou v lone danej dámy, čo ju značne priviedlo do rozpakov. Ešte červenšiu tvár mal jej kolega sediaci z druhej strany, ktorý mal očividne s ňou hlbšie ako kolegiálne vzťahy.

To bol ale ešte len začiatok. Usilovný „gentleman“ vidličku medzitým pod stolom síce našiel, ale dvíhajúc sa riadne buchol hlavou o hranu stola. K vážnejšiemu zraneniu síce nedošlo, ale rozkolísal na ňom všetko, čo tam stálo. Vrátane červeného vína, ktoré sa skončilo na fazóne beloskvúceho kostýmčeka staršej dámy sediacej po jeho ľavej strane. Tá z záujme zabrániť definitívnemu zničeniu jej značkového odevu vyskočila zo stoličky, ktorá sa vzápätí prevrátila. Takže buchot už upútal a situácia rozveselila celé osadenstvo reštaurácie.
Fackou to našťastie neskončilo, pretože išlo o decentnú dámu. Obed po jej návrate z toalety, kde sa pokúsila vyčistiť svoj drahý kostýmček, síce pokračoval, ale nálada už bola mizerná. A toto zloženie hostí sa pri stole už pravdepodobne nikdy viac nestretne.

Čašník – záchranca

Všetko mohlo byť inak, ak by onen „gentleman“ ovládal etiketu.
Odborníčka na diplomatický protokol Magda Vášáryová má na takúto situáciu jasné pravidlo: to čo spadne zo stola, akoby už neexistovalo.
Má to logiku. Predovšetkým: upratovanie nie je úlohou hosťa. A potom: priestor pod stolom nebýva ani najnoblesnejšej reštaurácii práve hygienickým miestom. Navyše pri stolovaní máme „životný“ priestor pomerne obmedzený a zohýbanie sa pod stôl tak predstavuje dosť náročný manéver. Prísť k hrči na hlave po ceste dole či späť je aj podľa našej historky to najnevinnejšie.

A keby sme aj spadnutú vec nenápadne zdvihli, čakalo by nás riešenie, čo s ňou. Dať špinavú vidličku či obrúsok na stôl, alebo držať ich v ruke, kým sa objaví čašník?
Aj v tomto prípade platí zásada, že ak sa nám už niečo nepríjemné udialo, netreba na to príliš upozorňovať. Takže najlepšie je spadnutú vec nechať ležať tam, kde je a nenápadne požiadať obsluhujúceho, aby priniesol novú. Ak si to, pravda, už nevšimol sám a nie je na ceste s ňou k nám.

 

 Obrúsok po ruke

Trápnych chvíľ pri stole sa nám najmä v nevydarený deň môže prihodiť oveľa viac. Čo napríklad s kúskom jedla, ktorý neopatrnosťou spadol vedľa taniera? Ak ide len o omrvinky z pečiva, tých si všímať netreba. Medzi jedlami by ich mal prísť pozmetať zo stola špeciálnou metličkou na lopatku čašník.
Horšie to však je, ak spadne vedľa taniera kus mäsa či kvapka omáčky. Na to máme ale obrúsok. Ním môžeme tekutinu nenápadne utrieť, či zdvihnúť spadnutý kúsok jedla a odsunúť ho na vhodné miesto.
Tu je ale najlepšia rada, ako predísť takejto situácii: jesť pomaly, odrezávať a naberať si na vidličku či lyžičku radšej malé kúsky či sústa jedla, ktoré majú väčšiu tendenciu sa na nej udržať. Jedlo z taniera nám predsa nik nezoberie a ak sa aj obsluhujúci niekedy ponáhľa s odnášaním tanierov, treba ma dať slušne najavo, aby počkal.

Víno na košeli

 

Aj skúsenému levovi salónov sa však môžu udiať aj iné nečakané trapasy. Napríklad, pasujete sa s čistením langusty a odletí vám kus panciera rovno oproti sediacemu na košeľu. Netreba z toho robiť tragédiu, stať sa to môže každému. Ale, že sa treba ospravedlniť, to vari netreba pripomínať.
Ani prevrátenie pohára s nápojom nie je to najstrašenejšie, čo sa v živote stane. Treba to síce zobrať s humorom, ale konať rýchlo a s rozumom – obrúskom zastaviť rozlievajúci sa nápoj, prípadne otrieť ním obliatu košeľu či blúzku.
Horšie ale je, ak ide o červené víno či kávu, ktorá stihla stiecť na vaše svetlé nohavice, alebo nebodaj biele šaty susedky. Túto situáciu už treba riešiť v zákulisí a skúsení čašníci pri tom iste pomôžu. A postihnutej dáme či pánovi treba okrem ospravedlnenia ponúknuť aj zaplatenie čistiarne. Na dôkaz dobrej vôle im podajte svoju vizitku. Kvôli škvrne na košeli či šatách sa však ale z hostiny neuteká.

Upratujte doma

Ako sme už spomínali, hosť nemá v reštaurácii nikdy upratovať. Nijako spoločensky nebude napríklad ocenené úsilie niektorých dám (a občas to robia aj páni), ktoré sa pozabudnú, že nie sú doma a v snahe vytvoriť na stole viac priestoru, začnú skladať použité taniere a príbory na kôpky, či dokonca odkladať ich na susedný stôl.
Dámy by to nemali robiť dokonca ani v lietadle, kde vytvoriť si priestor na konzumáciu je niekedy naozaj doslova umenie. Na upratovanie sú v reštauráciách čašníci a v lietadlách stewardi. Vy ste hosť!

A ešte si pripomeňme: Dodržiavanie etikety nie je strojenosť. Je to slušnosť.

 

 

 

No related content found.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *